יום רביעי, 27 בפברואר 2013

המסע של תמר סולאדז


שם הפרשה: פרשת ניצבים-וילך (בחרתי בפרשת ניצבים) .

היכן נמצאת הפרשה: הפרשה נמצאת בספר דברים, פרק כ"ט, פסוק ט'-פרק ל' פסוק כ' .

מקור שם הפרשה: הפרשה נמצאת בספר דברים מפרק כ"ט,פסוק ט'-פרק ל' פסוק כ'. הפרשה מתחילה במילים: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם: רָאשֵׁיכֶם, שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם. כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל..."

תקציר הפרשה: בפרשת נצבים, מודיע משה לעם, כי הם עומדים לכרות ברית (הסכם) עם האל. הברית הזו נכרתת לא רק עם הדור הנוכחי, אלא גם עם הדורות הבאים. על מנת שהברית תישמר, על עם ישראל לשמור את מצוות האל והוא יברך אותם בכל טוב. אם יפר העם את הברית ויעבוד אלוהים אחרים, אז גם האל יפר את בריתו איתם: יעניש אותם ויגרש אותם מהארץ. במקרה כזה, תישמר לעם ישראל האפשרות לעשות תשובה: לעזוב את האלוהים האחרים ולשוב אל האל ודרכו, אז גם יחזור האל אל העם, יחזירו לארצו וימשיך לברכו.
משה מדגיש כי מצוות האל אינן קשות לשמירה: הן אינן בשמים או מעבר לים, אלא קרובות מאוד אל האדם. בידי העם ניתן חופש הבחירה בין הטוב והרע, בין החיים ובין המוות. ההמלצה היא כמובן, לבחור בטוב ובחיים.


הערכים בפרשה:

מדור לדור:
בפרשת נצבים, אומר משה לעם, כי הברית עם אלוהים נכרתת, לא רק עם הדור הנוכחי, אלא גם עם הדורות הבאים: "וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם, אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת-הָאָלָה הַזֹּאת. כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ, וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם" (כ"ט, י"ג-יד). ישנה כאן הדגשת חשיבות החיבור בין כל הדורות והרצף הבין-דורי.

זה לא בשמים:
בפרשת נצבים, אומר משה לעם כי התורה והמצוות אינן רחוקות מהאדם ואינן קשות לביצוע: "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לֹא-נִפְלֵאת הִיא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִיא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא, לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם הִיא, לֵאמֹר מִי יַעֲבָר-לָנוּ אֶל-עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד, בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתו" (ל, יא-יד). פסוקים אלו מלמדים, כי גם אם נראה לפעמים שעשיית מצוות הנו דבר רחוק וקשה לביצוע, הן אינן רחוקות כלל.

לבחור טוב טוב: בפרשת נצבים, ניתנת לעם ישראל אפשרות הבחירה בין הטוב והרע: "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת וְאֶת-הָרָע... הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ: הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ" (ל' ט"ו - י"ט).  מה זה אומר לגביכם לבחור בטוב? האם יש לכם דוגמאות מחייכם בהם בחרתם בטוב על פני הרע?

הערך שבחרתי - זה לא בשמיים :
בחרתי בערך זה לא בשמיים מכיוון שלפעמים אני צריכה לעשות הרבה דברים ש"הם לא בשמיים" , אבל אין לי כוח לעשות אותם. למשל, שאני צריכה לעשות שיעורים אז אין לי כוח לעשות אותם ואמא שלי אומרת שאני 'מושכת את הזמן', או שאני צריכה להכין את ארוחת הערב, וגם אין לי כוח, אז לפעמים אני אומרת לאח שלי הקטן (דניאל) אם הוא רוצה להכין איתי את ארוחת הערב וכך זה יותר כיף כי אני גם רואה שדניאל נהנה וגם אני נהנית להיות איתו.


אם/ שמוליק קראוס




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה