יום רביעי, 1 במאי 2013

המסע של קרן אריאל


למה קוראים לפרשה כך:
קוראים לה כך כי הספר מתחיל במילים: "אלה תולדות נֹח. נֹח איש צדיק תמים היה בדורותיו, את האלוקים התהלך נֹח"
תקציר הפרשה: על תיבת נֹחַ בוודאי שמעתם, וגם על כך שבזכותה ניצלו נֹחַ ומשפחתו ובעלי החיים שלקחו איתם מן המבול שירד על הארץ וחיסל את הכל. אך מה הוביל למבול הזה? נתחיל מהתחלה. העולם נברא ועברו כמה דורות מאז ימי אדם וחוה...האנושות מתרבה והמעשים של בני-האדם ממש לא מוסריים! אנשים רעים זה לזה ומן הפסוק "ותשחת הארץ לפני האלוקים ותמלא הארץ חמס" אנו מבינים כמה קשה היה המצב. ה' מאס במצב! הוא רוצה למחוק את מה שברא ולהתחיל מהתחלה. נֹחַ ומשפחתו היו צדיקים, אנשים טובים שנהגו בכבוד. כדי להצילם מצווה עליהם ה' לבנות תיבה ענקית אליה יכניסו את כל החיות ( שניים מכל חיה טמאה, זכר ונקבה ו- 7 זוגות מהחיות הטהורות) וכך ינצלו החיות והם, כממשיכי המין האנושי ובעלי החיים. 
נֹחַ, אשתו, שלושת בניו – שם, חם, ויפת, ונשותיהם, נסגרים בתיבה יחד עם כל בעלי החיים וה' ממטיר מבול כבד על הארץ. המים הרבים מכסים את פני האדמה ואפילו את ההרים הגבוהים, והתיבה שטה מאה וחמישים יום, עד שהמבול נפסק.
התיבה עוגנת על הר אררט במשך ארבעים יום. נֹחַ עורך ניסיונות לבדוק האם המבול פסק וניתן לצאת מהתיבה ולדרוך על אדמה, "לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם" (בראשית, פרק ח' פסוק ח'). לשם כך הוא שולח את היונה ואת העורב. לאחר המתנה מתוחה חוזרת היונה ובפיה עלה של זית. ליתר ביטחון היא נשלחת שוב. לאחר שבעה ימים של המתנה, ולאחר שהיונה לא חוזרת, מחליט נֹחַ להציץ ולראות מה קורה בחוץ. ה' מורה לו ולכל חבריו למסע לצאת מהתיבה.
נֹחַ בונה מזבח לאלוהים ומקריב קורבנות, וה' מודיע כי לא יהיה לעולם עוד מבול על פני האדמה. הטבע לעולם לא ישבות יותר ועונות השנה יבואו כסדרן מבלי שמבול יפריע להן. כאות ברית לדבריו מעניק ה' לבני האדם את הקשת בענן.
לאחר מכן מתפצלת האנושות וגדלה – בניו של נֹחַ מולידים ילדים ופונים למקומות שונים. מגדל בבל- האנושות גדלה ומתרחבת, ומתפזרת על פני מקומות שונים בעולם. האם דיברו שפות שונות? לא. "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים". באחד המקומות שנקרא בקעת שנער, התאחדו אנשים וגילו את הלבנים וחומרי הבניין ועלה במוחם רעיון יצירתי - "ויאמרו:הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם פן נפוץ על פני כל הארץ" זהו מגדל בבל! ה' לא אוהב את התכניות הללו, לבנות מגדל שיגיע עד השמיים, ומסכל את תכניתם על ידי בילבול שפתם כך שהם לא מבינים איש את רעהו ומכאן נולדו השפות בעולם. בגלל בלבול השפות, נקרא המקום "בבל".
נושאים וערכים שעולים בפרשה:
נח והמבול: 
"נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו" כיצד אנו שופטים אדם טוב: האם הטוב הוא מוחלט או שהטוב הוא בהשוואה לסביבה?
החטא ועונשו 
חשבו מהי משמעות העונש? האם העונש הוא דרך יעילה לשיפור התנהגות, ומדוע? בעניין זה עוד נקודה קטנה למחשבה - לאחר המבול מגיע ה' למסקנה כי אין טעם להעניש את האדם בשל יצרו הקבוע בו מלידה: "כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו" (בראשית, פרק ח' פסוק כ"א). מה דעתכם על המסקנה הזאת?
בעלי חיים
סיפור המבול מעורר בעייתיות מסוימת. מחד גיסא, ישנה משמעות רבה לכך שנוח קיבל הוראה לשמר בעלי חיים. מאידך גיסא, מה חטאו החיות שטבעו במבול? הלא רק על בני האדם נאמר שחטאו!
אם אתם מגדלים חיית מחמד תוכלו ודאי להזדהות עם נוח ובני משפחתו. בדרשה שלכם תוכלו להתייחס לקשר ביניכם ובין בעלי החיים, לדאגה ולחשיבות שיש לחיית המחמד בחייכם ועל האחריות שאתם נדרשים לגלות במהלך הטיפול בה. כמו כן אתם יכולים להביע את דעתכם על התנהגותנו כאנשים אל עולם החי והטבע בכלל ואחריותינו כלפיו.
מגדל בבל:
הכל דיבורים
 שפות רבות ושונות יש בעולם וגם בעם שלנו יש עולים מכל מיני ארצות. לפעמים, התקשורת בין העולים השונים קשה בגלל קשיי הבנת השפה. האם אתם או הוריכם עליתם לארץ? תוכלו לתאר בדרשה שלכם את דרכי ההתמודדות עם רכישת השפה החדשה ועל הייחוד שבשמירה על שפת האם שלכם.
לבלוב השפות
מדוע בלבול השפות ויצירת כ"כ הרבה שפות שונות זה עונש? בלבול שפות- יוצר חוסר תקשורת. למה עלול לגרום חוסר תקשורת בין אנשים ומה הפתרונות לקושי כזה בעיניכם?
מה אני בחרתי
אני בחרתי בנושא של לבלוב שפות ולכן אני אעשה ראיון עם אבא שלי שעלה לשני ארצות שונות ולכן היה צריך ללמוד שפות שונות פעמיים.
לגלית: לא צירפתי את הריאיון בגלל שאבא שלי בארה"ב ולכן אני לא יכולה לראיין אותו. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה