יום רביעי, 1 במאי 2013

המסע של שני חזן


שם הפרשה : וירא
פרשה זו נמצאת בספר בראשית בפרק  י"ח עד פרק כ"ב .

מקור השם: שהמילה הראשונה שכתובה בפרשה היא -   וירא .

תקציר לפרשה:
בתחילת הפרשה יושב אברהם בשיא החום בפתח אוהלו ולפתע מופיעים מולו שלושה מלאכים. אברהם מגייס את שרה לעזרתו והם מארחים את האורחים בנדיבות. השלושה מספרים לזוג המבוגר שבקרוב יקרה הבלתי יאמן: שרה תלד בן! שרה, צוחקת - "וַתִּצְחַק שָׂרָה בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר: אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה לִּי עֶדְנָה". ה' מודיע לה שהוא עוד ישוב ואז כבר תחזיק שרה תינוק קטן בזרועותיה.

"המלאכים פונים לכיוון סדום בשליחות אלוהים":  סדום היא עיר של חטא ורוע ואלוהים מחליט להשמיד אותה. אבל אברהם עומד מולו ומתווכח - כיצד יתכן להרוג צדיק עם רשע? "אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר?" וכך מתחיל משא ומתן בין אלוקים לאברהם על מספר הצדיקים שיכולים להציל את עירם הרעה. אבל אפילו עשרה צדיקים לא נמצאים בעיר ועוד מעט היא תמחק מעל פני האדמה.

המלאכים מגיעים לסדום. הם מתארחים בביתו של לוט ואנשי סדום מנסים להוציא אותם מביתו של לוט ולהתעלל בהם. לוט מגונן על האורחים. המלאכים דואגים להציל את לוט ואת בני ביתו. הם מזהירים את הבורחים - לא להביט לאחור! אש וגופרית יורדים מהשמים ואשת לוט לא מתאפקת, "וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו; וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח".

ערכים  שיש בפרשה שלי :


  1. ערך הכנסת  אורחים 
  2. ערך נלחמים על הצדק 
  3. ערך שמות שמות 

בחרתי בערך: הכנסת אורחים.
ביהדות, הכנסת אורחים היא מצווה חשובה שעליה נאמר בתלמוד:"גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה"תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קכז עמוד א. בתחילת פרשתנו מתגלה אברהם אבינו בשיא גדולתו. לאחר שמל את עצמו ואת בני ביתו, זוכה אברהם לביקור חולים מאת הקב"ה בעצמו וכפי שמביא רש"י את המדרש:"ובא הקב"ה ושאל בשלומו". בזמן התגלות ה' אל אברהם מופיעים שלושה אנשים. אברהם רואה אותם, ובבת-אחת מפסיק את מפגשו עם הקב"ה ורץ לקראתם. במעשה זה אברהם מראה עד כמה מרכזיים וחשובים יסודות הכנסת אורחים בהשקפתו הרוחנית ובתפיסתו את תפקידו.

  בשבילי הכנסת אורחים זה חשוב  מכיוון  ש:
בשבילי זה להתייחס בכבוד אל האורח, לקבל אותו בכל עת, ופעם זה היה לשטוף לו את הרגלים ועוד...
זה כבוד ככה בונים כבוד ופעם היו חייבים להתנהג ככה (להכניס אורחים  לשטוף להם את הרגלים והיו מדברים עליך רק טוב)  ולדעתי זה חשוב .

                                                          אריק איינשטיין  "סדום ועמורה"



תגובה 1:

  1. שני,
    הפרשה שלך טובה יפה מאוד היא מעניינת טוב שקישרת את הסרטון לפרשה
    ליזה לובמן.

    השבמחק