יום רביעי, 1 במאי 2013

המסע של דולב שלטון

שם הפרשה: נשא

היכן נמצאת הפרשה: הפרשה נמצאת בספר במדבר מפרק ד' פסוק כא' – פרק ז פסוק פט'.

מדוע נקראת הפרשה בשמה:  הפרשה מתחילה במילים: וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר: נָשֹׂא אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי גֵרְשׁוֹן גַּם-הֵם לְבֵית אֲבֹתָם לְמִשְׁפְּחֹתָם.

תקציר הפרשה:
 תחילת הפרשה מספרת לנו על חלוקת התפקידים בין משפחות בני לוי, על איזה חלק במשכן אחראית כל משפחה. בני משפחת קהת – אחראים על כלי המשכן, השולחן המנורה וכו', בני משפחת גרשון – על כל הבדים, הפרוכות והציפויים ובני משפחת מררי – על עמודי העץ (פרק ד' כא' – מט')

בהמשך מסופר על מקרים שונים בהם זקוקים בני ישראל לעזרת הכוהנים והמקדש. המקרים הראשונים הם בעקבות מעשה שלילי, למשל במקרה של אדם שחטא כלפי חברו (גנב ממנו או הזיק לרכושו). כמובן שבשלב הראשון עליו לבקש סליחה מחברו ולשלם את הנזק, אך בנוסף עליו גם לבוא אל המשכן אל הכהן ולבקש סליחה גם מהאל (פרק ה' ה' – י')

מקרה אחר שמתואר הוא מקרה של קנאה איומה, קנאת בעל המקנא לאשתו עד כדי כך שהקנאה מעכירה את עולמם ומערערת את ביתם. במקרה כזה האישה מובאת אל הכהן למבחן קשה של שתית מים מאררים ולבדיקת החשדות (פרק ה' יא' –לא')

ניתן להגיע אל הכהן גם במקרים חיוביים. כזה הוא למשל הסיפור על הנזיר. הנזיר הינו אדם אשר מחליט שלמשך תקופת זמן קצובה הוא מתנתק מהחיים הרגילים והוא מקדיש את חייו לעבודה רוחנית. על הנזיר חלים שלושה איסורים: אסור לו להסתפר ולהתגלח, אסור לו לשתות יין, ואסור לו להיכנס לבית קברות. בסוף תקופת הנזירות (בפרשה אין נזירות לכל החיים הנזירות היא זמנית) הנזיר מגיע לכהן במשכן כדי להקריב קרבן וכדי להסתפר.

עוד מפגש חיובי עם הכהן הוא ברכת כהנים. הברכה היפה שהכוהנים מצווים לברך אותנו. מי מאיתנו לא מכיר את ברכת כוהנים אשר עד היום נאמרת בתפילה בבית הכנסת?! תפילה זו מקורה בפרשתנו (פרק ו' כב' –כז') 

הפרשה מסתיימת בחגיגה גדולה – חנוכת המשכן. לאחר ההכנות הרבות המשכן מוכן, הכהנים והלווים יודעים את עבודתם והעם רוצה לחגוג את תחילת פעילותו של המשכן. לכבוד החגיגות כל שבט הביא מתנה למשכן, כל יום שבט אחר וכך אנו מגיעים ל- 12 ימי חגיגה ושמחה לכבוד המשכן.

ערכים העולים מן הפרשה:
  חלוקת תפקידים
פרשת נשא נפתחת בחלוקת התפקידים בין משפחות הלויים. כל משפחה קיבלה תפקיד משלה והיא עושה רק אותו. חלוקת תפקידים או במילים אחרות סדר וארגון חשובים מאוד בתחומים רבים של חיינו, זהו גם אחד ההבדלים שבין ילד לבוגר, לילד יכולת תכנון מוגבלת בעוד הבוגר מסוגל לעסוק בתכנון לעתיד ולא רק במשחק הבא.
  מתי כבר מתבגרים?
מקובל לחשוב שישנו גיל המפריד בין הילדות לבגרות (12 לבנות, 13 לבנים) ומרגע שהילד והילדה עברו גיל זה הרי הם בוגרים, אולם בפרשתנו ניתן לראות גילאים נוספים של התבגרות: גיל 30 – הגיל שבו בן לשבט לוי יכול להתחיל לעבוד במשכן. גיל 20 – גיל הגיוס לצבא בני ישראל.  
נזיר
תופעת הנזירות, כלומר אדם שמואס בחייו הרגילים ורוצה לחיות חיים רוחניים מוכרת בתרבויות רבות ואינה ייחודית רק לתרבות היהודית. הנזירים הנוצריים למשל נמנעים מלהתחתן, וגם בהודו וטיבט ישנם עד היום הרבה נזירים. לנזיר היהודי אסור להתגלח ולהסתפר, לשתות יין ולהיכנס לבית קברות אך מצפים ממנו להתחתן ולהקים משפחה.
מתנות ומסיבות 
בפרשת נשא מתוארת חנוכת המזבח – מסיבה גדולה שאורכה 12 ימים ובמהלכה בכל יום הביא שבט אחר מתנה למשכן. בדרשתכם תוכלו לדבר על מתנות ולהוכיח לכל האורחים שכבר לפני אלפי שנים היה מקובל להביא מתנות...  

הערך שבחרתי הוא מתנות ומסיבות.  
הפרשה מסתיימת בחגיגה גדולה – חנוכת המשכן. לאחר ההכנות הרבות המשכן מוכן, הכהנים והלווים יודעים את עבודתם והעם רוצה לחגוג את תחילת פעילותו של המשכן. לכבוד החגיגות כל שבט הביא מתנה למשכן, כל יום שבט אחר וכך אנו מגיעים ל- 12 ימי חגיגה ושמחה לכבוד המשכן.
    
ברכת הכוהנים 
 ליאור נרקיס  
מילים: מן המקורות 
לחן: ליאת רבנר


מילים לשיר: 
 יברכך השם וישמרך
  יאר השם פניו אליך
 יברכך השם וישמרך
  יאר השם פניו אליך ויחונך

  ישא השם פניו אליך
  ישא השם פניו אליך
 וישם לך, וישם לך שלום 



   

2 תגובות:

  1. דולב, אני חושבת שעשית עבודה טובה מאוד. בתקציר הפרשה לא עשית ארוך מדי, והוספת את הפרטים החשובים שזה טוב מאוד, ולדעתי עשית בחירה טובה כשבחרת בערך.
    יפה מאוד !
    -מיכל קרן-

    השבמחק
  2. דולב,
    אהבתי מאוד את המסע אל הפרשה שלך היא מאוד מעניינת ויפה.
    מנועה אלנהורן

    השבמחק