יום רביעי, 1 במאי 2013

המסע של מיכל קרן


פרשת השבוע שלי היא פרשת וארא.

הפרשה שלי נמצאת בספר שמות מפרק ו' פסוק ב', עד פרק ט' פסוק ל"ה.

הפרשה מתחילה במילים: ויְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי יְהוָהוָאֵרָא, אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב--בְּאֵל שַׁדָּי; וּשְׁמִי יְהוָה, לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם.

תקציר הפרשה:
הפרשה נפתחת בכך שה' מתגלה אל משה ומבטיח לו לקיים את ההבטחה שניתנה לאברהם, ליצחק וליעקב, להוציא את בני ישראל ממצרים, ולהשיבם לארץ כנען. ה' פונה אל משה, ומבקש ממנו לדבר עם בני ישראל, ולומר להם כי הוא עומד לשחרר אותם ממצרים. משה מדבר עם העם, אך הם עייפים ורעבים ולא מקשיבים לו.
בהמשך, מבקש ה' ממשה לדבר עם פרעה ולדרוש ממנו לשחרר את בני ישראל, כך שיוכלו לשוב לארץ כנען. משה חושש כי לא יצליח במשימה שהטיל עליו ה', ומתווכח עם ה'. הוא אומר לה' כי הוא כבד לשון וכבד פה, הוא מגמגם, ואיננו יודע לדבר. ה' אומר למשה כי ייקח איתו את אהרון, ואהרון ידבר במקומו. משה ממשיך להתווכח, ואומר כי פרעה איננו מכיר את ה', ולא יאמין לו. ה' מחזק את משה, ונותן לו אות. משה משליך את המקל שבידיו ארצה, והמקל הופך לתנין. ה' נותן למשה אות נוסף, והפעם מקלו הופך לנחש.
משה ואהרון הולכים לדבר עם פרעה, ומבקשים ממנו לשחרר את בני ישראל, ולתת להם לצאת ממצרים. כאשר הוא מסרב, הם מפעילים את האותות, המקל הופך לתנין, אך ראה זה פלא. גם חרטומי מצרים מצליחים לעשות כך. כאשר המקל של משה הופך לנחש, גם שלהם הופך לנחש, אך הנחש של משה בולע את הנחשים של החרטומים. 
פרעה איננו משתכנע, ואיננו מסכים לשחרר את בני ישראל, כי ה' הקשה את לבו. 
ה' מעניש את המצרים בעשר המכות. שבע מתוכן, מופיעות בפרשה שלפנינו. ראשונה: מכת דם. אחריה, צפרדע, כינים, ערוֹב (בעלי חיים מזיקים), דֶבר, שְחין (מחלת עור) וברד. אחרי כל מכה ומכה חוזר בו פרעה, וממָאֵן לשחרר את בני ישראל.

נושאים וערכים בפרשה:
גמגום - ידוע שאדם מגמגם יכול לעתים לשיר שירים מבלי לגמגם כלל, אבל לא ידוע מהי הסיבה לכך שחלקנו מגמגמים וחלקנו לא. 
הגמגום, חוסר היכולת לדבר באופן רצוף, מבלי לחזור על הברות ומבלי "להיתקע", עשוי לנבוע ממספר סיבות. אך התופעה, למי שסובל ממנה, עלולה להיות מביכה. למרות זאת, משה מסכים להנהיג את העם, ואף מצליח בכך. הוא התגבר על הקושי שלו.

קשה לי - בני ישראל לא מקשיבים למשה כי רוחם קצרה וכי העבודה קשה להם – תוכלו לעסוק בשאלה איך אנשים מתמודדים עם קשיים, או - מה עוזר לנו כשקשה לנו. האם תהליך ההתבגרות הוא תהליך שיש בו קושי לדעתכם? כיצד מתמודדים עם קשיי ההתבגרות? האם יש בסביבתכם אדם שלמדתם ממנו כיצד להתמודד עם קשיים?

קל יותר בשניים - משה ואהרון – דוגמא לשיתוף פעולה ועבודה בצוות. אהרון נואם בפני בני ישראל את הדברים שמשה מעביר לו משום שמשה מגמגם. זהו קשר בין אחים, המשלימים אחד את השני.

הערך שבחרתי: קל יותר בשניים.
אני מתחברת לערך הזה, מכיוון שהערך קל יותר בשניים, זה בעצם שיתוף פעולה, ואני חושבת ששיתוף פעולה זה ערך מאוד חשוב. מכיוון שכשעובדים בשיתוף פעולה, גם כל אחד תורם מהידע האישי שלו, קל יותר לעבוד ביחד, וגם הרבה יותר כיף לעשות משהו בשיתוף פעולה עם מישהו. אני הרבה פעמים עושה דברים בשיתוף פעולה עם אנשים אחרים, למשל כשאני מרכיבה פאזל עם מישהו, וכשאני מכינה עבודה לבית הספר עם מישהו, ועוד....

העשרה:
בחרתי לשים את השיר בואו נאמין של שלומי שבת, מכיוון שבשיר מדובר על שיתוף פעולה, ועל להיות ביחד ועל שלום.




4 תגובות:

  1. אהבתי את הערך שבחרת קל יותר בשניים כי לדעתי הוא נכון אם הייתה לי את הפרשה שלך אני חושבת שהייתי בוחרת בו גם.

    השבמחק
  2. מיכל,
    אהבתי מאוד את המסע אל הפרשה שלך היא מאוד מעניינת.
    מנועה אלנהורן

    השבמחק
  3. שלום מיכל, הסיכום מאוד מתמצת ויעיל.מכייון שליווינו אחת את השנייה במהלך הכנת ה"מסע על הפרשה" לכן אני יודעת שהיה לך מאוד קשה לבחור ערך ובסוף בחרת ערך מצוין.אני גם חושבת שקל יותר בשניים.
    -נועה גרונר -

    השבמחק
  4. מיכל,
    אהבתי מאוד את הפרשה שלך.
    היא מאוד מעניינת.
    לדעתי מאוד השקעת בזה.

    מדולב שלטון ו'1

    השבמחק