יום רביעי, 24 באפריל 2013

המסע של שירה חכים


שם הפרשה: נח

מיקום הפרשה: הפרשה נמצאת בספר בראשית, פרק ו' פסוק ט' - פרק י"א.

הפרשה מתחילה במילים: 
אלה תולדות נֹח. נֹח איש צדיק תמים היה בדורותיו, את האלוקים התהלך נֹח.

תקציר הפרשה שלי: נחַ ומשפחתו היו צדיקים, אנשים טובים שנהגו בכבוד. כדי להצילם מצווה עליהם ה' לבנות תיבה ענקית אליה יכניסו את כל החיות ( שניים מכל חיה טמאה, זכר ונקבה ו- 7 זוגות מהחיות הטהורות) וכך ינצלו החיות והם, כממשיכי המין האנושי ובעלי החיים. 
נֹחַ, אשתו, שלושת בניו – שם, חם, ויפת, ונשותיהם, נסגרים בתיבה יחד עם כל בעלי החיים וה' ממטיר מבול כבד על הארץ. המים הרבים מכסים את פני האדמה ואפילו את ההרים הגבוהים, והתיבה שטה מאה וחמישים יום, עד שהמבול נפסק.
התיבה עוגנת על הר אררט במשך ארבעים יום. נֹחַ עורך ניסיונות לבדוק האם המבול פסק וניתן לצאת מהתיבה ולדרוך על אדמה, "לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם" (בראשית, פרק ח' פסוק ח'). לשם כך הוא שולח את היונה ואת העורב. לאחר המתנה מתוחה חוזרת היונה ובפיה עלה של זית. ליתר ביטחון היא נשלחת שוב. לאחר שבעה ימים של המתנה, ולאחר שהיונה לא חוזרת, מחליט נֹחַ להציץ ולראות מה קורה בחוץ. ה' מורה לו ולכל חבריו למסע לצאת מהתיבה.


הערכים בפרשה שלי:

טיפול בבעלי חיים: אלוהים מזהיר את נוח, האדם היחיד שנושא חן לפניו, מפני מבול צפוי. נפשו קצה ברשע ובחמס שפשטו בקרב בני האדם, עד כדי כך שהוא מתחרט על בריאת כל היצורים החיים. המבול נועד להשמיד את כל הברואים, למעט מתי מספר: נוח, בני משפחתו, זוגות-זוגות מן החיות הטמאות, ושביעיות מן החיות הטהורות. כל אלה ייאספו לתיבה, אשר נוח יבנה לפי מפרט טכני מדויק שהוא מקבל משמיים. סיפור המבול מעורר בעייתיות מסוימת. מחד גיסא, ישנה משמעות רבה לכך שנוח קיבל הוראה לשמר בעלי חיים. מאידך גיסא, מה חטאו החיות שטבעו במבול? הלא רק על בני האדם נאמר שחטאו!

מגדל בבל: שפות רבות ושונות יש בעולם וגם בעם שלנו יש עולים מכל מיני ארצות. לפעמים, התקשורת בין העולים השונים קשה בגלל קשיי הבנת השפה. האם אתם או הוריכם עליתם לארץ? תוכלו לתאר בדרשה שלכם את דרכי ההתמודדות עם רכישת השפה החדשה ועל הייחוד שבשמירה על שפת האם שלכם.

החטא ועונשו: בפרשה שלנו ה' מעניש את האנושות במבול ואחר כך הוא מעניש את אנשי מגדל בבל. 
חשבו מהי משמעות העונש? האם העונש הוא דרך יעילה לשיפור התנהגות, ומדוע? בעניין זה עוד נקודה קטנה למחשבה - לאחר המבול מגיע ה' למסקנה כי אין טעם להעניש את האדם בשל יצרו הקבוע בו מלידה: "כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו" (בראשית, פרק ח' פסוק כ"א). מה דעתכם על המסקנה הזאת   .

ערך נבחר:
הקשר של טיפול בבעלי חיים לפרשה שלי זה: שבתיבת נוח נח בחר זוגות זוגות של בעלי חיים שיכנסו ביחד לתיבת נח.
הקשר של הפרשה אלי: הקשר של הפרשה אלי זה שאני מאוד מתחברת אל חיות אפילו יש לי כלבה שקוראים לה טופי למי שיש כלבה יודע שצריך להיות מאוד אחראי ולדעת איך לתפל בכלבים ולדעת גם את הצרכים של הכלב וכך יוכל לתפל בו הכי טוב שהו יכול בשביל הכלב שלו.




3 תגובות:

  1. שירה
    לדעתי זה קצר מדי אבל בעצם זה טוב
    ליזה.

    השבמחק
  2. שירה,
    הפרשה שלך מרתקת, מסקרנת.
    ממש אהבתי את מה שרשמת כלבתך.
    מיתר ♥

    השבמחק
  3. שירה,
    הפרשה שלך יפה ומעניינת
    אבל לא הבנתי איך הסרטון קשור אבל בסך הכול היא בסדר

    השבמחק