יום רביעי, 24 באפריל 2013

המסע של אורי גלמן



שם הפרשה: כי תבוא.


מיקום הפרשה:

הפרשה נמצאת בספר דברים מפרק כו, פסוק א – פרק כט, פסוק ח .

מקור השם:

"והָיָה כִּי-תָבוֹא אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ". ולכן שמה הוא כי תבוא".

תקציר הפרשה:

פרשת כי-תבוא פותחת בשתי מצוות, הנהוגות רק בארץ ישראל. מצוות אלו נקראות גם 'מצוות התלויות בארץ'. המצווה ראשונה היא הבאת הביכורים למקדש. הביכורים הם הפירות הראשונים (הבכורים). כאשר אדם מביא את ביכוריו למקדש עליו לומר את 'מקרא ביכורים'. 'מקרא' זה, הוא נוסח קבוע בו מתואר בקצרה סיפור עם ישראל: הירידה למצרים, השעבוד, ההצלה וההוצאה ממצרים על-ידי אלוהים והבאת עם ישראל לארץ. פרי הביכורים הוא סמל לתוצאה של כל אלה-ההשתרשות והצמיחה בארץ. הטקס מסתיים בהנחת פרי הביכורים במקדש, כהודאה על כל הטוב. המצווה השניה, היא לתת בכל שנה שלישית מעשר (עשירית) מן היבול ללוי, לגר, ליתום ולאלמנה.
הפרשה ממשיכה בתיאור שני טקסים, אותם יש לקיים מיד לאחר הכניסה לארץ. הראשון הוא כתיבת דברי התורה על אבנים גדולות ומסוידות, בהר עיבל, מעל העיר שכם. השני, הוא 'מעמד הברכה והקללה'. מעמד זה יתקיים על שני ההרים מעל לעיר שכם: גריזים ועיבל. במעמד זה יוקראו חלק מהמצוות והעם יקבלו אותם בעניית אמן. לאחר מכן יוקראו הברכות והקללות. הברכות הן השכר על עשיית המצוות והקללות הן העונש על אי-עשייתן.

הנושאים והערכים בפרשה הם:

"להודות על הטוב"- מעמד הביכורים, הוא טקס בו מודה האדם על כל הטוב, שזכה בו, כדוגמת פירות אדמתו.                                                                                                                "השתרשות בארץ"- פרי הביכורים, מסמל את השתרשותו וצמיחתו של עם ישראל בארץ. לאחר שעבר שעבוד ארוך והליכה קשה במדבר, זוכה לבסוף העם להגיע לארץ וליהנות מפירותיה.                                                                                                                   "נתינת צדקה"- בפרשת כי-תבוא, מוזכרת מצוות המעשרות: "כִּי תְכַלֶּה לַעְשֵׂר אֶת-כָּל-מַעְשַׂר תְּבוּאָתְךָ בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁת שְׁנַת הַמַּעֲשֵׂר וְנָתַתָּה לַלֵּוִי לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה וְאָכְלוּ בִשְׁעָרֶיךָ וְשָׂבֵעוּ" )כו, יב). במצווה זו מצווה החקלאי לתת מעשר (עשירית) מתבואתו לאלו שאין להם תבואה. זוהי נתינת צדקה.                                                                                                                 "טקסים מיוחדים"-בפרשת כי-תבוא מוזכרים ארבעה טקסים מיוחדים: טקס הבאת הביכורים; טקס 'מאמר המעשר'; טקס כתיבת התורה על אבנים גדולות ומסוידות בהר עיבל וטקס הברכה והקללה בהרי גריזים ועיבל.                                        


הערך שבחרתי הוא "השתרשות בארץ". בחרתי אותו כי:

כשאומרים "השתרשות בארץ" מתכוונים  שבני ישראל  הצליחו להיקלט טוב, ובעצם להשתרש  בארץ.                                                                                                                                          
זה מדבר אליי כי בשנה שעברה עברתי דירה  לבית חדש ובית ספר חדש. בהתחלה היה לי די קשה למצוא חברים כי לא כל כך התחברתי אליהם.
אבל אז חשבתי שעדיף שאני יסתגל אליהם ואתחבר אליהם ולא שהם ישתנו. 
ואחר כך נהיו לי הרבה חברים והפכתי להיות די מקובל. וגם בקבוצת הכדור רגל הפכתי להיות נעץ מרכזי בשיטת המשחק של המאמן והשתפרתי המון.



קישור לשיר "הילד הזה הוא אני" /יהודה אטלס בביצוע של יואל לרנר ואפי בן ישראל.
בחרתי בשיר זה כי אם אתה עובר בית ספר אתה חייב להיות אתה והילדים החדשים  בכיתה פשוט יאהבו אותך כמו שאתה




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה