יום רביעי, 24 באפריל 2013

המסע של אופק פינק



מיקום הפרשה: הפרשה נמצאת בספר בראשית מפרק ל"ז פסוק א - פרק מ' פסוק כג.

מקור השם: וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן. אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו; וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-דִּבָּתָם רָעָה אֶל-אֲבִיהֶם.

תקציר:
בפרשה שלפנינו אנו מתוודעים אל יוסף (בנה של רחל) ואל יחסיו עם אחיו. מסתבר שיחסים אלו היו בעייתיים, בלשון המעטה. יוסף היה רועה צאן ואביו, יעקב, אהב אותו יותר מכל בניו ותפר לו כתונת פסים מיוחדת. יוסף מספר לאביו יעקב דברים רעים על אחיו, ויש להניח שהם יודעים זאת. האחים מקנאים ביוסף ושונאים אותו בגלל היחס המיוחד והמועדף שהוא מקבל מאביהם.
אם לא די בכך, יוסף מספר לאחיו את חלומותיו המשונים. בחלומו הראשון הוא רואה 11 אלומות שיבולים המייצגות את 11 אחיו משתחוות לאלומה שלו. כמובן שהאחים מתרגזים כשהם שומעים שאפילו בחלומותיו הוא החשוב והמועדף וכל השאר משתחווים לו. וכאילו על מנת להכעיס, הוא מספר להם על חלום נוסף שחלם ובו השמש והירח ואחד עשר הכוכבים משתחווים לו. בשלב הזה אפילו אביו האוהב כועס עליו ונוזף בו: "וַיִּגְעַר-בּוֹ אָבִיו, וַיֹּאמֶר לוֹ מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ: הֲבוֹא נָבוֹא, אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ, לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְךָ אָרְצָה?!"(בראשית ל"ז, 10). בשלב הזה לאחים כבר ממש נמאס מאחיהם הקטן המפונק והמתנשא.
יום אחד, כשרעו האחים עם צאנם רחוק מהבית, שלח יעקב את יוסף לבדוק בשלומם ובשלום צאנם. כשהאחים רואים את יוסף מגיע הם אומרים בלגלוג: הנה מגיע בעל החלומות הזה. הם מחליטים שזוהי ההזדמנות לנקום בו- רחוק מהבית ומעיניו של אביהם. התכנית: הם יהרגו אותו, ישליכו גופתו לתוך בור ויגידו לאביהם שהוא נטרף על ידי חיה רעה.
ראובן, בכור האחים, שומע את התכנית ונבהל. הוא מציע תכנית חלופית: בואו נזרוק אותו לבור בלי להרוג אותו, הוא ימות שם לבד (הוא מתכנן להוציא אותו משם אחר כך ולהשיבו לאביו). האחים מפשיטים את יוסף מהכתונת היפה, זורקים אותו לבור ויושבים לאכול. לפתע עוברת שם שיירת סוחרים בדרכה למצריים ויהודה (שמנסה גם הוא להימנע מרציחת יוסף) משכנע את אחיו שבמקום להרוג את אחיהם ימכרו אתו כעבד לסוחרים. ראובן, שלא היה בסביבה בזמן המכירה, מזדעזע לשמוע שהילד נמכר. הוא קורע את בגדיו ואומר: מה אומר לאבא עכשיו?? האחים טובלים את הכותונת של יוסף בדם של חיה ומביאים אותה אל אביהם יעקב. הוא מזהה את הבגד של בנו וקורע את בגדיו לאות אבל. ילדיו מנסים לנחמו אך הוא מסרב להתנחם ומתאבל על בנו עוד שנים ארוכות (עד הסוף המפתיע בפרשת ויגש!)
כעת יש בפרשה הפסקה קצרה מסיפור יוסף ואחיו ומסופר לנו על היחסים המורכבים בין יהודה לכלתו תמר, סיפור של הפרת אמונים והבטחות שווא.
הפרשה מסתיימת בכך שיוסף נמכר לעבד לשר הטבחים של פרעה, פוטיפר, שם הוא מצליח מאד. כאשר הוא לא מוכן להיכנע לרצונותיה של אשת פוטיפר, היא מעלילה עליו עלילת שקר לבעלה, שר הטבחים, והוא מושלך לכלא. בינתיים גם שר הטבחים ושר המשקים מושלכים לכלא ושם פותר עבורם יוסף את חלומותיהם, דבר שבפרשה הבאה יביא לשחרורו מהכלא.


תגובה 1:

  1. אופק,
    בפרשה שלך כתבת רק תקציר בלי שום דיבור על הערכים.
    זוהי לא העבודה שצריך לעשות.
    ענבר

    השבמחק