יום רביעי, 24 באפריל 2013

המסע של יעל כהן


שם הפרשה: פרשת שמיני 

  1. לפרשת השבוע שלי קוראים פרשת שמיני ופרשתי נמצאת בספר ויקרא.
  2. הפרשה שלי נקראת  כך לפי המילים הראשונות של הפרשה ''ביום השמיני קרא משה לאהרון ולבניו ולזקני ישראל''.
 תקציר:
המשכן נבנה בעמל רב על-ידי בני-ישראל במדבר סיני. בפרשה הקודמת נחנך המשכן באירוע חגיגי ובפרשה שלנו מסכמים את חגיגות חנוכת המשכן. במסגרת החגיגות הקריבו אהרון הכהן ובניו קורבנות מיוחדים לכבוד ה' ולכבוד המעמד המשמח. אהרן ברך את העם בברכה מיוחדת, ואז ירדה אש מהשמים ושרפה את הקרבנות שעל המזבח, כהוכחה וכמופת לכך שהם התקבלו.

ואז מתרחשת תפנית דרמטית! באמצע החגיגות, בלב השמחה, בניו של אהרן נדב ואביהוא, חוטאים חטא חמור ביותר! הם מועלים בתפקידם! הכהנים אמורים לפעול בדיוק לפי הוראות ה' ולהקריב לפניו רק את מה שנצטוו להקריב ורק בזמנים מסויימים, אך נדב ואביהוא הקטירו (שרפו) קטורת שה' לא ציווה אותם להקטיר. זוהי "אש זרה" ובגלל זה הם נענשים: "ותצא אש מלפני ה' ותאכל אותם וימותו מלפני ה' "(ויקרא י, פסוק ב). 

איזה אסון! עצבות גדולה יורדת על כולם וקוטעת ברגע את החגיגות. לאחר מכן, מצווה אלוהים על אהרן ובניו הנותרים שלא לנהוג דיני אבלות על הנפטרים. בעקבות ההוראה הזאת מופיע גם איסור שתיית יין ושיכר על הכהנים העובדים במשכן. 

בהמשך הפרשה מסופר שמשה כעס על אהרן ובניו הנותרים על שלא אכלו מבשר קרבן החטאת כפי שנדרש מן הכהנים לעשות, ואהרן השיב שעשה כן בגלל מות בניו. 

הפרשה מסתיימת בעניין אחר: סימני הכשרות של החיות השונות- מה מותר לאכול ומה לא.


הערכים שעולים מן הפרשה:
למה שמונה? 
למה נחגגה חנוכת המשכן במשך שמונה ימים דווקא? שבוע נמשך שבעה ימים והמספר 7 מבטא את התנהלותם הטבעית של החיים. לכן שמחת הנישואין נמשכת בשבוע שנקרא "שבע ברכות" ולהבדיל, אבל על קרוב נמשך במשך שבעה ימים. המספר שמונה מבטא אירוע שהוא מעל לטבע. טקס ברית מילה נערך ביום השמיני מאחר והוא מסמל קשר מיוחד ועל-טבעי בין עם ישראל לאלוהיו. 
מדוע אם כן, לדעתכם, גם חגיגות חנוכת המשכן נמשכו שמונה ימים?
ברכת הכהנים
בבתי הכנסת בארץ ישראל נפוץ המנהג של ברכת הכהנים. הכהנים, שמיוחסים לזרע אהרן משבט לוי, עולים על בימת בית הכנסת, פניהם אל הקהל וגבם אל ארון הקודש, מכסים את ראשיהם בטלית, ונושאים את ידיהם בשעת הברכה. בחול המועד פסח וסוכות נוהגים לערוך "ברכת כוהנים המונית" ברחבת הכותל המערבי בהשתתפות עשרות רבות של כהנים.
נוסח הברכה:
"יברכך ה' וישמרך
יאר ה' פניו אליך ויחונך
ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום"
הברכה הנאמרת על ידי הכהנים משמשת גם כברכת הורים לילדיהם לקראת שבת ובזמנים מיוחדים. במסגרת הדרשה שלכם יוכלו הוריכם לבוא ולברך אתכם בברכת הכהנים ותוכלו אתם להזכיר את הברכה הזאת ומילותיה כ"ברכת הדרך" שלכם לקראת צאתכם לבגרות
אש ואש זרה
מה היה חטאם של בני אהרן שהביאו "אש זרה"? מהי אש זרה? "אש זרה" היא סמל להתלהבות לא רצויה, רצון או תשוקה מוגזמים שאינם במקומם, מעבר לנדרש. האם יש לך דוגמא או זיכרון מחייך ל"אש זרה", כשעשית משהו בהתלהבות יתרה? יש שמפרשים "אש זרה" כמעשה נכון שנעשה מתוך כוונה שגויה. 
מה לדעתכם חשוב יותר: המעשה החיצוני והתוצאה הסופית או המניעים והכוונות שמפעילים ומנחים את האדם מבפנים, מהלב

יין ושיכר
מדוע נאסרה על הכהנים שתיית משקאות חריפים? מהי הסכנה שבשתיית אלכוהול (לפני נהיגה, ובאופן קבוע בחיים)? מהו יחסו של האסלאם לשתיית יין, ומה עמדתה של היהדות בנושא זה? מה אומרת התורה על שתיית יין לנזיר? אם "יין ישמח לבב אנוש", אז מדוע נקשרו איסורים רבים לשתייתו? ומתי מצווה היהודי לאורך מעגל השנה, ולאורך מעגל החיים ללגום מן היין? לחיים!!!
השתיקה שזועקת
ויידום אהרן". באמצע הלילה נשמעה דפיקה בדלת, הצצתי דרך חור העינית, לא הצלחתי לראות את הדמויות בבירור. פתחתי את הדלת לאט ובזהירות, בפתח נתגלו שני אנשים לבושים מדים, ולידם חיילת צעירה. הם ביקשו להיכנס. הובלתי אותם לסלון הם חיכו שאתיישב על הכורסה. ואז בישרו לי את הבשורה הקשה...

כיצד מגיב אב שכול כשמודיעים לו שבנו נפל בקרב? כיצד מספרים לאם שאיבדה את היקר מכל? כיצד הגיב אהרן כששמע ביום הגדול והשמח ביותר בחייו, ששני בניו מתו בזמן עבודתם במשכן? האם הוא צועק, בוכה, כועס, מתפרק, משתגע, קורע את בגדיו? אהרן שתק! "ויידום אהרן". מדוע לדעתכם שתק אהרון? איך אתם מבינים את שתיקתו? יש שרואים בעמידת הדום הדוממת בזמן הצפירה בימי הזיכרון, מעין זיכרון לאותה דממה של אהרן נוכח הבשורה הנוראית על בשורת מות בניו

הערך שקשור עלי: 
אש ואש זרה 
אש ואש זרה מדברת על התלהבות רבה שמסמלת רצון ומשדרת התלהבות יתרה. לדוגמא: תמיד שאני מתלהבת מדברים חדשים וזה זיכרון שכיף תמיד לזכור.
הערך אש ואש זרה קשורה לפרשה שלי בכך?
בפרשה הקודמת נחנך המשכן באירוע חגיגי ובפרשה שלנו מסכמים את חגיגות חנוכת המשכן. במסגרת החגיגות הקריבו אהרון הכהן ובניו קורבנות מיוחדים לכבוד ה' ולכבוד המעמד המשמח. אהרן ברך את העם בברכה מיוחדת.
הפרשה שלי קשורה לאש ואש זרה בכך שאהרון הכהן ובניו חגגו אירוע חגיגי לכבוד חנוכת המשכן 
והם התלהבו וחגגו ושמחו ואש ואש זרה קשור בזה שהם התלהבו לכבוד חגיגות חנוכת המשכן וזה היה זיכרון מיוחד.

תמונה:


                              תמונה זאת מדברת על זה שרואים את נדב ואביהוא חוטאים את חטאם. 

 בפרשת שמיני נזכרים בעלי חיים רבים: חיות, בהמות, דגים, עופות ושרצים. הפרשה עוסקת בסימני הכשרות של בעלי החיים

2 תגובות:

  1. אהבתי את התמונה שצירפת

    השבמחק
  2. יעל,
    הפרשה שלך מאוד מעניינת ונהנתי לקרוא אותה,
    אך הסיכום היה קצת ארוך מדי.
    בתודה מראש פלג

    השבמחק