יום רביעי, 24 באפריל 2013

המסע של נועה אלנהורן


שם הפרשה: וישלח.

מיקום הפרשה: הפרשה נמצאת בספר בראשית מפרק לב, פסוק ד – פרק לו, פסוק מג 

מקור השם: וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל-עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר, שְׂדֵה אֱדוֹם.

תקציר:
20 שנה לאחר שברח מאחיו עשו, חוזר יעקב לארץ כנען. כעת הוא כבר בעל משפחה גדולה: 4 נשים, 11 בנים ובת אחת. כעת יש ליעקב גם רכוש רב: צאן ובקר. יעקב חושש מאוד מפני הפגישה עם עשו אחיו, אשר לפני 20 שנה, תכנן להורגו על שגזל ממנו את ברכת אביו יצחק.
יעקב רוצה להתפייס עם עשו ולכן הוא שולח אליו מלאכים-שליחים, אשר ילכו ויביאו לו מנחה-מתנה. המנחות האלו הם עדרים ענקיים של מאות כבשים, עזים, פרים וגמלים. בלילה לפני הפגישה עם עשו, נאבק יעקב עם איש אלמוני. יעקב גובר עליו ודורש ממנו ברכה. הברכה שהאיש נותן לו היא שינוי שמו של יעקב ל- ישראל. יעקב פוגש את עשו. הם מתחבקים, מתנשקים ובוכים. הם מתפייסים.
לאחר מכן, קונה יעקב חלקת שדה ליד העיר שכם וגר בה. אחד מבני העיר – שכם בן חמור, מתאהב בדינה ואונס אותה. הוא רוצה להתחתן איתה. בני יעקב מרמים את שכם ואומרים לו שאם כל בני עירו ימולו את ערלתם, אז הם יכרתו איתם ברית והוא יוכל להתחתן עם דינה. לאחר שהם נימולים, באים שמעון ולוי והורגים את כל החיים בעיר. יעקב נוזף בהם. אלוהים אומר ליעקב לעלות אל בית-אל. שם בונה יעקב מצבה ואלוהים חוזר על שינוי שמו לישראל. בדרך מבית אל, רחל יולדת את בנימין ומתה בלידה. גם יצחק - אביהם של יעקב ועשו - נפטר ונקבר על יד שניהם במערת המכפלה בחברון.
הפרשה מסתיימת בתיאור שושלת עשו.

ערכים:
אחי זה הכי אחי
פרשת וישלח מביאה לנו את סיפור הפיוס הגדול בין שני האחים: יעקב ועשיו. היה זה פיוס גדול, לאחר ריב ארוך מאוד שנמשך עשרים שנה! הפעם עומד להתרחש מפגש בין יעקב השב לביתו, עשיר ומוקף בחמולה גדולה, לבין עשו המולך על הר שעיר והולך לקראתו מלווה בארבע מאות איש. שני ראשי החמולות נערכים למפגש שעד לרגע האחרון לא ברור אם יהיה עקוב דם או יסתיים בשלום. במערכה הזו איש לא נפגע. לאחר חיבוק ונשיקה מזמין עשו את יעקב להתארח בארצו ויעקב מסרב בדיפלומטיות. מהפרשה אנחנו למדים על חשיבות השלום שבין אחים.
מי אני ומה שמי? 
בפרשת וישלח מוחלף שמו של יעקב לישראל. משמעות השם 'יעקב' לקוחה מסיפור לידתו בפרשת תולדות: "וְאַחֲרֵי-כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב" (בראשית, כה, כו). משמעות השם 'ישראל' מופיעה בפרשתנו: "וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם-יִשְׂרָאֵל כִּי-שָׂרִיתָ (נלחמת, משלת) עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים וַתּוּכָל" (בראשית לב, כט).
להיות ישראלי
בפרשת וישלח מקבל יעקב את שמו החדש – ישראל. "וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל "(בראשית,לב,י) מכאן ואילך נקראים בניו – בני ישראל ומאוחר יותר נקרא העם - עם ישראל. גם ארץ כנען הפכה להיות – ארץ ישראל וגם מדינת היהודים בחרה בשם זה – מדינת ישראל.

בחרתי בערך:
להיות ישראלי וזה קשור לפרשה שלי מכיוון
מכאן ואילך נקראים בניו בני ישראל ומאוחר יותר נקרא העם  עם ישראל. גם ארץ כנען הפכה להיות – ארץ ישראל וגם מדינת היהודים בחרה בשם זה מדינת ישראל.


להיות ישראלי 
הדור האחרון 
מילים ולחן: זמיר גולן.

מה זה אומר להיות ישראלי?
זה עם באמת, כמו שאר העמים?
לדבר זה עם זה באותה השפה,
לנפח חזה בשירת התקווה,
לנסוע רחוק כדי למצוא קרבה,
לחכות לשקט שאף פעם לא בא?

אז מה זה בכלל להיות ישראלי? 
מקום במפה או משהו בי?
לשרת בצבא, לספר בדיחה,
לעמוד בצפירה, לחפש אהבה,
לנתק בטוב, לחבק ברע,
לחכות ביחד למבול הבא?

או ללכת ישר אל, ללכת ישר אל , ללכת ישר אל, ללכת ישר אל האור 
לעלות ישר אל, לעלות ישר אל, לעלות ישר אל, לעלות ישר אל האור 

מה זה אומר לחיות בישראל? 
לעשות על האש עם הסנה הבוער? 
לחכות בתור, לעמוד בפקקים,, לסדר את הכול אחרי החגים
אולי שבת אחים על רכבת הרים 
שנוסעת בחושך לימים טובים?

או ללכת ישר אל, ללכת ישר אל , ללכת ישר אל, ללכת ישר אל האור, 
לעלות ישר אל, לפתוח את כל הלב, לפוצץ את חומת הברזל...





2 תגובות:

  1. נועה,
    הבחירה שלך בערך הייתה מאוד טובה ! היא מתאימה מאוד, ואם זה היה הפרשה שלי גם אני הייתי בוחרת בערך זה. השיר מאוד מתאים לערך, יפה מאוד !
    -מיכל קרן-

    השבמחק
  2. נועה,
    אהבתי מאוד את הפרשה שלך.
    השקעת בה מאוד והיא גם מאוד מעניינת.

    מדולב שלטון ו'1

    השבמחק