יום רביעי, 24 באפריל 2013

המסע של רועי כבביה


שם הפרשה: אחרי מות

מיקום הפרשה: ספר ויקרא מפרק טז' ועד פרק יח'

מקור השם: אחד המילים הראשונות בפרשה- וידבר ה'  אל    משה אחרי מות שני בני אהרון ...

תקציר:
משמה של הפרשה "אחרי מות", אנו מבינים שהפרשה מתרחשת אחרי אירוע שקרה ...מי מת? מתי מתו? בפרשת שמיני, לפני שלוש פרשות, מתו שני כוהנים חשובים- הבנים של אהרון הכהן אחיו של משה. פרשה זו פותחת בהסבר ואזהרה על הטעות של בני אהרון ומה אסור לעשות כדי שלא יקרה שוב. האזהרה היא : "אל יבוא בכל עת אל הקודש". האל אוסר על כניסת הכוהנים והקרבת קורבן לפי הרגש והרצון האישי ומצווה שהקרבת הקורבנות תיעשה רק על פי הכללים של התורה. דמיינו למשל ששומר הראש של ראש הממשלה ייכנס לביתו מתי שמתחשק לו וללא רשותו של ראש הממשלה, כאילו שכח מי הבעל בית פה... בניו של אהרון הקריבו קורבן כשהתחשק להם וה' מדגיש שהדבר אסור.
מיד לאחר האזהרה התורה מדברת על המועד הכי חשוב שלנו כעם ומסביר את תפקיד הכוהנים בזמן זה. על איזה יום מדובר? יום הכיפורים. כיום, מוּכָּר לנו יום הכיפורים כיום של תפילה בבית הכנסת. אבל זהו רק תחליף לעבודת הכוהן הגדול ביום הכיפורים בבית- המקדש והמשכן שהיו בתקופת התורה. 
הפרשה מתארת את הטקס של יום הכיפורים שבו נכנס הכוהן הגדול למקום הקדוש ביותר במקדש - קודש הקודשים. שם הוא מכפר על חטאֵי ישראל, חטאֵי בני ביתו וחטאיו שלו. הוא היה מעביר את החטאים באופן סמלי אל השָׂעִיר לעזאזל, ושולח אותו למִדְבָּר.
בהמשך הפרשה מוזכרים חוקים שעוסקים בתחומים שונים - דיני שחיטת בעלי חיים, איסור גילוי עֲרָיוֹת ומעשֵׂי תועבה אחרים. קובץ חוקים זה מכונה "ספר הקדוּשה".

ערכים בפרשה:

  1. חוקים בבית ובבית הספר.
  2. אין זמן לבקש סליחה.

חוקים ומשפטים:
"אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ וְאֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ לָלֶכֶת בָּהֶם אֲנִי ה' אלוהיכםוּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי ה'".

האם אתם מכירים חוקים שקשה לקיימם? איך משפיעים החוקים עליכם? אלו חוקים חשובים בעיניכם?  אלו חוקים קשה לכם לקיים? כבוגרים- האם ישתנה יחסכם אל חוקים מסוימים?

זה מתקשר אלי בכך שיש המון חוקים שאני לא אוהב ומתעלם מהם ואז כאילו החוק לא חל עליי למרות שהוא כן קשה לי לקיים חוקים שחלים על זמן המשחק שלי נגיד כשאני משחק במחשב או רואה טלוויזיה אז יש לי זמן מוגבל אבל אני חושב שזה חוק חשוב כי זה שומר על בריאות העיניים. אני חושב שכשאני אתבגר אני  אעשה יותר את החוקים החלים עליי ואני חושב שככול שמתבגרים יותר קל לקיים את החוקים גם אם יש יותר.


נספח תרבות

                                                                              שיר:





תגובה 1: