יום שבת, 13 באפריל 2013

המסע של מיתר עלימה


שם הפרשה: פרשת קורח

מיקום הפרשה: הפרשה נמצאת בספר במדבר מפרק ט''ז פסוק א' עד פרק י''ח פסוק ל''ב.

הפרשה נקראת בשמה: משום המילה קורח.
''ויקח קורח  בן- יצהר בן קהת בן לוי ודתן אבירם בני אליאב ואון בן פלת בני ראובן".

תקציר הפרשה:
ארבעים שנה נדדו בני ישראל במדבר, חוויות רבות עברו על עם ישראל באותן שנים, וסיפור עלילות שנים אלו ממלא לנו ארבעה מחמשת חומשי התורה. אולם מעקב אחר ארבעים השנה מגלה תופעה מוזרה: שנת הנדודים הראשונה פרוסה על פני שניים וחצי חומשים, לשנת הנדודים האחרונה מוקדשים מחצית מספר במדבר וכל ספר דברים ואילו ל- 38 השנים האמצעיות מוקדשת רק פרשה אחת, פרשת קרח!
איננו יודעים אם סיפור פרשתנו התרחש בתחילת 38 השנים או בסוף התקופה, כל שידוע לנו הוא שסיפור זה הוא היחידי המתאר את 38 השנים. בפרשתנו מתואר מאבק על הנהגת העם. קבוצות שונות חברו יחדיו וניסו להדיח את משה מהנהגת העם ולתפוס את השלטון תחתיו. 
מי ומי במורדים? לשלוש קבוצות השתייכו משתתפי המרד:
1) מנהיג המרד, בן לשבט לוי – קרח.
2) כמה ממנהיגי שבט ראובן - דתן, אבירם ואון בן פלת. 
3) 250 איש מחשובי בני ישראל.
ומה הם רצו ממשה? מדוע החליטו למרוד במנהיג שהוציא את העם ממצרים? "כל העדה כולם קדושים" הם הטיחו במשה, כולנו יהודים כולנו קדושים אז מדוע נבחרו לווים וכוהנים מקרב שבט לוי לעסוק בעבודות המשכן ולהיות מובדלים משאר העם? כל העם יכולים להיות במעמד של כוהנים! "משה, נכשלת בתפקידך!" המשיכו בטענותיהם כלפיו, "הבטחת לקחת אותנו לארץ זבת חלב ודבש ובמקום זה אנחנו תקועים פה במדבר החם! לכן, הגיע הזמן שתתפטר מתפקידך".
משה מגיב לטענה הראשונה ומבקש לערוך ניסוי שיוכיח עם מי הצדק, כל אחד מחבורתו של קרח יביא את המחתה שלו (כלי מתכת להוצאת פחמים ולטיפול באש) וכך יעשו גם משה ואהרון. בבוקר, יסמן ה' באיזו מחתה הוא בחר וכך יוכיח את מי הוא מעדיף. הבוקר הגדול מגיע ועדת קרח ומחתות בידיה מתייצבים בפתח אוהל מועד. מולם מתייצבים משה ואהרון, וכל עם ישראל עומד וצופה.
אלא שה' משנה את חוקי המשחק ובמקום להצביע מיהו הנבחר מודיע למשה שהוא רוצה להעלים את בני ישראל כולם ולהשאיר רק את משה ואהרון. משה ואהרון יוצאים נגד העונש מפני שהוא מכוון כלפי העם כולו במקום קבוצת המורדים הקטנה וה' מקבל את דעתם. פתאום פותחת האדמה את פיה ובולעת את קרח, הקבוצה שהצטרפה אליו, בני משפחותיהם ורכושם. הצופים במחזה נבהלים ובורחים מפחד שהאדמה תבלע גם אותם.
כך מסתיים לו מרד עדת קרח, אך משה ואהרון אינם יכולים להיות בטוחים בהנהגתם. תוצאותיו הקשות של המרד – הריגת כל מתנגדי משה ואהרון מעלה זעם רב בקרב העם, אותו הם מפנים כלפי משה ואהרון. בשלב זה שוב מתערב ה' והפעם הוא מחליט לסיים באופן סופי את תלונות בני ישראל על בחירת משה ואהרון למנהיגים ועורך ניסוי מסוג חדש: כל שבט מתבקש להביא מקל המכונה "מטה". שנים עשר המטות יונחו במשכן למשך לילה שלם ובבוקר יפרח אחד המקלות ויסמן מיהו השבט הנבחר. בבוקר מתגלה המטה של שבט לוי כשהוא פורח והמסקנה גלויה וברורה.

הערכים בפרשה הם:
פרשתנו מסתיימת בפירוט מתנות הכוהנים, המתנות שבני ישראל מצווים להעלות לכוהנים והלויים מן הקרבנות ומהתוצרת החקלאית.
קנאה-
הקנאה במשה ואהרון היא הבעייתית. עונשם של קורח ועדתו שחמדו לעצמם את תפקידו של משה.
מנהיגות-
דאגה לעם – (פרק טז' פסוקים כ' – כג') ה' רוצה להשמיד את העם שמתלונן ומורד במשה ומשה מגלה גדלות נפש, ולמרות שפגעו בו משכנע את ה' לא להעניש את העם.
נקיון כפיים – (פרק טז' פסוק פסוק טו') משה משכנע את ה' להקשיב לו ולא לעדת קורח בטיעון שמעולם, לאורך כל שנותיו הארוכות כמנהיג לא קיבל שום טובת הנאה מאיש ולכן מגיע עונש למי שמטיל ספק בכשירותו להנהיג
ויכוח-
בפרשת "קרח" אלוהים בוחר לענות לבני ישראל בשיטת הקסמים: הוא מעוניין להעלות אש במחתה הנבחרת ומצליח לגרום למטה מעץ לפרוח בן לילה. כנראה שה' מתרשם מהתנהגותם של בני ישראל שדווקא הקסמים יצליחו לשכנע אותם והוא בוחר בשילוב של עונשים קשים ומופעי קסמים.
הערך שבחרתי הוא: מנהיגות .

ההקשר לפרשה: 
משה משכנע את ה' להקשיב לו ולא לעדת קורח בטיעון שמעולם, לאורך כל שנותיו הארוכות כמנהיג לא קיבל שום טובת הנאה מאיש ולכן מגיע עונש למי שמטיל ספק בכשירותו להנהיג.

הקשר של מנהיגות אליי: 
גלית המורה שלי מובילה את הכיתה שלי לחינוך טוב, למעשים טובים ולחשיבה.


4 תגובות:

  1. מיתר,
    הפרשה מפורטת אבל התקציר ארוך מדי ומתעסק גם בפרטים פחות רלוונטים.
    אני בחרתי באותו הנושא (זו גם הפרשה שלי) וגם בחרתי באותו הסרטון.
    ענבר

    השבמחק
  2. מיתר ,
    אהבנו את בחירת הערך והסרטון , אך לדעתנו התקציר מאוד ארוך ויכולת לקצר אותו .

    מיכל בן דוד ושנהב .

    השבמחק
  3. מיתר,
    התקציב שלך ארוך מדי, אבל יש בו את הפרטים החשובים. אהבתי את הסירטון ששמת מכיוון שהוא מאוד מתאים לערך שבחרת.
    יפה מאוד !
    - מיכל קרן-

    השבמחק
  4. למיתר,
    העבודה שעשית ממש טובה ויפה נהניתי לקרוא אותה המשיכי כך.
    משירה

    השבמחק