יום רביעי, 24 באפריל 2013

המסע של מיכל בן דוד



שם הפרשה: בראשית

ספר: בראשית

מקור השם: הפרשה נקראת כך בגלל  "שבראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ" זה השם של הפרק וזאת הפרשה הראשונה.    

תקציר הפרשה:
ביום הראשון – את האור והחושך, בשני – הרקיע והשמים, בשלישי – היבשות והימים, ועולם הצומח, ברביעי – המאורות: השמש, הירח והכוכבים, בחמישי – עולם החי, ובשישי – בהמות ואת הזוג הראשון על במת ההיסטוריה: אדם וחוה. ביום השביעי- שבת מנוחה "וינח אלוקים ביום השביעי ויקדש אותו".
נושאים נוספים המסופרים בפרשה: גן עדן- אלוהים נטע גן בעדן והניח שם את האדם כדי לעבוד ולשמור את האדמה.לאחר תיאור בריאת האשה מסופר לנו סיפור עץ החיים, עץ הדעת והנחש. הנחש מפתה את חוה לטעום מן הפרי האסור. היא מציעה ממנו גם לאדם ושלושתם נענשים בחומרה. על הנחש נגזר שיזחל על גחונו כל ימיו, על האדם נגזרים חיים של עבודה קשה ועל האשה- את קשיי הלידה וגידול הילדים. אדם וחוה מגורשים מגן העדן.
לאחר הגירוש נולדים להם שני בנים, קין והבל,המקריבים מנחה לפני האל. האל מקבל רק את מנחתו של הבל. קין מקנא לו ומה עושה? רוצח את אחיו, הבל! קַיִן נענש על כך בנדודים ובנשיאת אוֹת קין על מצחו לכל חייו.
בסיום הפרשה - תולדות האדם הראשון, מי הוליד את מי, וכמה זמן הוא חי (הזקן ביותר היה מתושלח שמת בגיל 987 שנה!!). כמו כן אנו פוגשים את נח , עליו נשמע בהרחבה בפרשה הבאה ששמה "נח"!

ערכים:
"בראשית ברא אלוהים"-בריאת העולם הבריאה-
בדרשה שלכם תוכלו לכתוב על משמעותה של יצירה ועל תחומים שונים של יצירה שבהם אתם עוסקים או שהם חשובים בעיניכם.
"שבת מנוחה" - מהי השבת שלכם? מה הערך של יום מנוחה? אפילו האל נח בשבת מכל מלאכתו.
גן עדן - האם זהו רק חלום? האם יש מקום או תחום בחייכם שהוא "גן העדן" שלכם? איך יראה "גן העדן עלי אדמות" שלכם והאם יש דרכים לקדם את הרעיון הזה ולהפוך אותו למעשי?

אני בחרתי בערך: חטא האדם הראשון-אכילה מעץ הדעת.
האל אסר על האדם הראשון לאכול מעץ אחד בכל הגן שהיה מלא בעצים טובים... יצר הסקרנות והפיתוי של הנחש הובילו את האדם לטעום מעץ האסור "עץ הדעת טוב ורע".
אני חושבת שהאכילה מעץ הדעת גרמה לאדם וחווה להיענש קשה אבל היא גם גרמה לכך שהם יהיו חכמים וזה טוב להיות חכם אבל עדין האכילה הייתה חמורה בגלל שהאל אמר להם לא לאכול והם לא הקשיבו לו ניתן ללמוד מכך שהם היו מאוד אמיצים שהם בכלל העזו לעשות משהו שאסרו עליהם לעשות 
אַיֶּכָּה?" - האל שואל את האדם לאחר האכילה מעץ הדעת - "אַיֶּכָּה?" במילים שלנו "איפה אתם? מי אכל מהעץ האסור?" – אדם וחוה מסתתרים ומתחמקים מאחריות.
לדעתי אחריות זה לשמור על האחים שלי טוב שלא יקרה להם כלום וגם לבצע משימות טוב לדעת לא לאבד דברים .
גמול על מעשים - כידוע למעשים יש תוצאות. אם עושים מעשה רע, לרוב מגיעות בעקבותיו תוצאות לא טובות. האדם נענש בקללה "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם" (בראשית, פרק ג', פסוק י"ט)
לדעתי עונש זה הוא כמו קללה בגלל שאם האל לא נותן להם לחם אין שום דרך אחרת להשיג אותו והיום אפשר להשיג לחם בסופר.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה