יום רביעי, 3 באפריל 2013

המסע של פלג דנגור



שם הפרשה: וירא .

מיקום הפרשה: פרשה זו נמצאת בספר בראשית בפרק  י"ח עד פרק כ"ב .

הפרשה נקראת כך  מפני: שהמילה הראשונה שכתובה בפרשה היא -   וירא .

תקציר לפרשה:

בתחילת הפרשה יושב אברהם בשיא החום בפתח אוהלו ולפתע מופיעים מולו שלושה מלאכים. אברהם מגייס את שרה לעזרתו והם מארחים את האורחים בנדיבות. השלושה מספרים לזוג המבוגר שבקרוב יקרה הבלתי יאמן: שרה תלד בן! שרה, צוחקת - "וַתִּצְחַק שָׂרָה בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר: אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה לִּי עֶדְנָה" (בראשית, פרק י"ח פסוק י"ב). ה' מודיע לה שהוא עוד ישוב ואז כבר תחזיק שרה תינוק קטן בזרועותיה.

המלאכים פונים לכיוון סדום בשליחות אלוהים: סדום היא עיר של חטא ורוע ואלוהים מחליט להשמיד אותה. אבל אברהם עומד מולו ומתווכח - כיצד יתכן להרוג צדיק עם רשע? "אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר?" (בראשית, פרק י"ח פסוק י"ב). וכך מתחיל משא ומתן בין אלוקים לאברהם על מספר הצדיקים שיכולים להציל את עירם הרעה. אבל אפילו עשרה צדיקים לא נמצאים בעיר ועוד מעט היא תמחק מעל פני האדמה.

המלאכים מגיעים לסדום. הם מתארחים בביתו של לוט ואנשי סדום מנסים להוציא אותם מביתו של לוט ולהתעלל בהם. לוט מגונן על האורחים. המלאכים דואגים להציל את לוט ואת בני ביתו. הם מזהירים את הבורחים - לא להביט לאחור! אש וגופרית יורדים מהשמים ואשת לוט לא מתאפקת, "וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו; וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח" (בראשית, פרק י"ט, פסוק כ"ו) .

אברהם ושרה נודדים ומגיעים לגרר. אברהם פוחד שאם יוודע שהוא בעלה של שרה יהרגו אותו כדי שמלך גרר, אבימלך, יזכה באשתו. המלך אכן לוקח אליו את שרה וה' מתערב, מופיע בפני מלך גרר בחלום ונוזף בו קשות. הוא מודיע למלך אבימלך, שרק אם אברהם יתפלל עבורו הוא יחיה. המלך מתנצל, משחרר את שרה, נותן לה ולאברהם מתנות. אברהם מתפלל ואבימלך ניצל.

והנה הימים עברו, ומגיע לאברהם ולשרה מזל טוב! נולד להם בן - "ויִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת שֶׁם בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ, אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ שָׂרָה - יִצְחָק" (בראשית, פרק כ"א פסוק ג') . לזכר צחוקה של שרה המתקשה להאמין. אחרי השמחה והמשתה מגיעים קינאה ותחרות: שרה מבקשת מאברהם לגרש את הגר ואת בנה. הבקשה מכאיבה לאברהם, אבל אלוהים מורה לו: "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹלָהּ" (בראשית, פרק כ"א פסוק י"ב) - אברהם מגרש את הגר ואת ישמעאל. השניים מגיעים למדבר שם הם פוגשים במלאך האלוהים שמנחם את הגר, מבטיח לה שהבן יגדל ויתעצם והנה - ממש למולה מציב אלוהים באר מים כדי שהם יוכלו להתקיים. שם הופך הילד למומחה לקשת ומתחתן. הפרשה שלנו נודדת למקום דרומי שם כורתים אבימלך ואברהם ברית ומייסדים את באר שבע.

בסוף הפרשה מתרחש אחד מן הסיפורים המפורסמים במקרא. האל מנסה את אמונתו של אברהם ופוקד עליו לעשות את הדבר הנורא מכל, ללכת עם בנו אל הר המוריה: "קַח-נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ, אֶת יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיך" (בראשית, פרק כ"ב פסוק ב). אברהם מציית ומתחיל להתכונן להקריב את בנו יחידו ואז, כשהסכין כבר מונפת מעל צווארו של יצחק עוצר אותו מלאך ה' ואומר לאברהם שלא יפגע בבנו! אברהם עמד בניסיון הקשה והוכיח את נאמנותו הגמורה לאלוקים. ה' מברך אותו שבזכות אמונתו ירבו צאצאיו כחול אשר על שפת הים


הערכים/ נושאים המופיעים בפרשה הם

  • ערך הכנסת האורחים
  • ערך נילחמים על הצדק
  • ערך השמות


ערך הכנסת האורחים:

 מתגלה אברהם אבינו בשיא גדולתו. לאחר שמל את עצמו ואת בני ביתו, זוכה אברהם לביקור חולים מאת הקב"ה בעצמו וכפי שמביא רש"י את המדרש: "ובא הקב"ה ושאל בשלומו". בזמן התגלות ה' אל אברהם מופיעים שלושה אנשים. אברהם רואה אותם, ובבת-אחת מפסיק את מפגשו עם הקב"ה ורץ לקראתם. במעשה זה אברהם מראה עד כמה מרכזיים וחשובים יסודות הכנסת אורחים בהשקפתו הרוחנית ובתפיסתו את תפקידו.



ערך נלחמים על הצדק:

 אברהם מתווכח עם ה' בניסיון למנוע את השמדת סדום ועמורה. הוא מתמקח איתו ומגיע איתו להסכמה שאם יימצאו שם כמה צדיקים- העיר תינצל. אך מסתבר שלוט הוא הצדיק היחיד בסדום ולכ
הערך הקשור/מדבר אלי הוא :

ערך נלחמים על הצדק מפני:

שאני תמיד נילחמת על הצדק למשל כאשר אני משחקת עם מישהו ואני רואה שמשהו הוא לא צודק אני אלחם על הצדק גם אם זה לרעתי!

זאת אומרת שלי זה מאוד חשוב שכאשר משהו הוא לא צודק להילחם עליו.

לדוגמה: פעם אחת שיחקתי משחק עם חברים שלי וקרה משהו לא הוגן כלפי הקבוצה השנייה, שבשבילי זה דווקא משהו טוב שיכולתי לנצח בזכותו, אבל מאוד רציתי לשמור על הצדק במשחק כלפי החברים שלי אז נלחמתי על הצדק למרות שזה היה לרעתי.

נספח תרבות:

אני בחרתי להביא קטע משעשע על לוט הצדיק ועל גורלה של עיר החטאים-סדום

חבורת "ארץ נהדרת" עשתה סרט משעשע על חלק זה .


3 תגובות:

  1. פלג,
    הפרשה שלך מאוד מושקעת ומסודרת היטב וקטע מאוד משעשע!
    מיעל כהן

    השבמחק
  2. פלג,
    הפרשה שלך מאוד מושקעת ומסודרת היטב וקטע מאוד משעשע!
    מטל בראל

    השבמחק
  3. פלג,
    העבודה שעשית ממש יפה
    עשית עבודה נהדרת של הכבוד
    על המאמץ שעשית בעבודה כל הכבוד
    ישר כוח
    משירה

    השבמחק